چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 01 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۱۲۶
تاریخ انتشار : ۴۶ : ۱۱ - ۱۵ آبان ۱۴۰۰
گفتگو «دیباچه» با نویسنده کتاب «استاد» ( خرده روایت‌هایی از زندگی شهید هسته‌ای مجید شهریاری )
مینا قنبری: کتاب «استاد» خرده روایت‌هایی از زندگی شهید هسته‌ای «مجید شهریاری» است که حدود ۲۰۰ خاطره از دوستان، دانشجویان و همکاران، همسر و فرزند شهید به قلم فاطمه شایان پویا به رشته تحریر درآمده است. چندی پیش مقام معظم رهبری ماجرای حل مساله فیزیک توسط استاد شهید «مجید شهریاری» را از این کتاب نقل کردند و این کتاب بسیار مورد استقبال مردم به خصوص قشر جوان و دانشجو قرار گرفت.

فاطمه شایان پویا نویسنده کتاب «استاد» درخصوص نگارش این کتاب در گفتگو با «دیباچه» گفت: من از سن کم علاقه بسیاری به نوشتن داشتم، از سن کم گاهی سفرنامه و برای مناسبت‌های مختلف متن می‌نوشتم و حتی در دوران دبیرستان رمانی نوشتم، اما برای چاپ آن اقدام نکردم، در هر صورت نویسندگی را به صورت تکنیکی انجام نمی‌دادم. در دوران دانشگاه مقاله‌هایی می‌نوشتم که در نشریه و روزنامه چاپ می‌شد تا اینکه در مقطع ارشد مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی قبول شدم و در آن دوران از محضر استاد مجید شهریاری و استاد عباسی که هر دو ترور شدند،استفاده کردیم.بعد از دوران ارشد،کارگاه‌های مجازی نویسندگی را به صورت تخصصی گذراندم، در این میان شروع به نگارش کتاب «استاد» کردم؛ در واقع تجربه‌ها را زمان انجام کارکسب میکردم.
 
فاطمه شایان پویا : دوست داشتم کتاب « استاد »  به صورت داستانی روایت شود، اما انتشارات با کار خام بیشتر موافق بود!

او ادامه داد: دوست داشتم کتاب به صورت داستانی روایت شود، اما انتشارات با کار خام بیشتر موافق بود، در این سال‌ها با همکلاسی‌ها، اساتید و همکاران خود و همچنین خانواده شهید و بعد‌ها دوستان شهید هم به من معرفی شدند که با آن‌ها مصاحبه کردم. در کل هدف من این بود تا درس‌هایی که شهید شهریاری به ما آموخته را در کتاب روایت کنم. عنوان بندی‌های کتاب «استاد» هم بر همین اساس است. ما می‌دانستیم که استاد شهریاری به حافظ بسیار ارادت  داشت از همین رو در نام گذاری عناوین کتاب از غزلیات و ابیات حافظ استفاده کردم؛ هم به لحاظ مفهومی برای تیتر سرفصل‌ها و هم بیتی که از آن استفاده شده تا مفهوم را برساند.

« شایان پویا » با اشاره به اینکه در ابتدا و انتهای کتاب سکانس اول و آخر آورده شده، بیان کرد: دختر شهید شهریاری دو خواب دیده که هر دو پرمفهوم بودند و من می‌خواستم آن‌ها را بنویسم، اما آن‌ها خاطره نبودند به همین دلیل از دو خواب بصورت سکانس استفاده کردم که هم یاد خدا بود که در ابتدای کتاب و دیگری درباره شهادت که در انتهای کتاب و سکانس آخر نوشتم.

این نویسنده درخصوص اشاره رهبر انقلاب به داستان مساله حل فیزیک از کتاب «استاد» بیان کرد: روزی که مقام معظم رهبری داستان مساله حل فیزیک را نقل کردند من در مشهد مقدس بودم و نتوانستم تلویزیون را تماشا کنم، مدیر انتشارات به من زنگ زدند و گفتند این اتفاق افتاده و آن بخش از سخنان رهبر را برای من فرستادند. زمانی که آن فیلم را دیدم بسیار خوشحال شدم. این کتاب، کتاب شهید است و خود او کار‌ها را پیش می‌برد، من فقط وسیله‌ای بودم تا بتوانم خاطرات را انتقال دهم. کتاب «استاد» درمیان دانشجویان و جوانان و همچنین اساتید بسیار دیده شد و نظرات مثبتی دریافت کردم. دوست داشتم فضایی که ما آن روز‌ها تجربه کردیم را به دانشجویان جدید هم منتقل کنم.
 
فاطمه شایان پویا : دوست داشتم کتاب « استاد »  به صورت داستانی روایت شود، اما انتشارات با کار خام بیشتر موافق بود!

او افزود: یکی از بهترین اتفاق‌هایی که برای من رخ داد این بود که چندی بعد از فوت مادر شهید شهریاری دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی با من تماس گرفتند و گفتند می‌خواهیم در پویش دانشجویی  برای دانش آموزان و دانشجویان بی بضاعت لوازم التحریر و وسایل کمک آموزشی تهیه کنیم و یک جلد از کتاب «استاد» را هم در بسته‌ها قرار دهیم، این کار به نیت مادر شهید شهریاری انجام شد که برای من بسیارماندگار بود.
 
تعداد بازدید : 0
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار